מאת: חן החיננית
האם ידעתם שהייתה פעם הוצאת קומיקס ישראלית עצמאית, שהשיקה חוברות קומיקס באופן חודשי?!
למי שלא מכיר, אני מדברת על חוברות הקומיקס החודשיות של "שלגי קומיקס" – מחלקת הקומיקס בהוצאת הספרים "שלגי הוצאה לאור".
כל חוברת שהופצה הכילה פרק אחד של אחת מתוך מגוון סדרות הקומיקס המקוריות של ההוצאה, ובכל חודש הופצו החוברות עם הפרקים החודשיים, בדומה מאוד להוצאות מארוול, די.סי והוצאות האינדי (קומיקס עצמאי) השונות.
את החוברות ניתן היה לרכוש כמעט בכל מקום – אפילו בסופרמרקט ובקיוסקים השונים.
אז לאן נעלמו חוברות "שלגי קומיקס"?
ראיון בלעדי עם איתי שלגי, המייסד, שסיפר לי איך הכול התחיל ומדוע הגיעה הפצת החוברות לסיומה.
מהו מגזין שלגי?
איתי: המילה מגזין היא קצת… לא כל־כך מתאימה. מה שאנחנו עשינו היה לפרסם חוברות קומיקס באופן קבוע, כאשר כל חוברת היוותה פרק של סדרה. החוברות החלו לצאת בתחילת שנת 2012, והחוברת האחרונה יצאה בשנת 2015.
איך זה התחיל? מאיפה הגיע הרעיון ליצירת המדיום הזה?
איתי: שלגי היא הוצאה לאור המוציאה בעיקר תשחצים ותשבצים. זהו עסק משפחתי שהחל בשנת 1959. מאז שאני ילד אני עובד בהוצאה, ומראש נכנסתי בשביל לפתוח מחלקת קומיקס, שלפניכן לא הייתה קיימת בהוצאה כלל.
האם היה מודל ממנו שאבת השראה ליצירת החוברות? מגזינים כמו "שונן ג’אמפ", מארוול או משהו מקומי?
איתי: את ההשראה לחוברות שאבנו בעיקר מכותרי קומיקס אמריקאים, במיוחד אלו הנחשבים למיינסטרים, וספרי נוער ישראלים של פעם כמו "חסמב"ה" ו"השביעייה הסודית".
מה היו כותרי הקומיקס המרכזיים שפורסמו?
איתי: הסדרות המרכזיות היו: "אבירי הנמר", "שומרי השכונה", "שליטי הדינוזאורים", "קבוצת פנדל" ו"מופרעים עם קבלות".
ואיך הייתה העבודה מול המאיירים? היו "תאקלים"?
איתי: העבודה מול המאיירים הייתה נהדרת, וחבל שנגמרה. כל האנשים שעבדו איתנו היו אנשים רציניים וטובים שבאמת רצו שנצליח, וזה עבד נפלא. אגב, אחד מכותבי הקומיקסים שהיו בהוצאה שלנו היה יובל שרון מ"קומיקס וירקות".
היו סדרות שנגנזו לחלוטין או כותרי קומיקס שצונזרו או שונו כי לא התאימו?
איתי: מה שרציתי הוצאתי לאור, ומה שלא רציתי לא הוצאתי כלל, כך שלא היה מה לגנוז. השאיפה הייתה להפיץ את חוברות הקומיקס שלנו גם בקרב הקהל הדתי, אז היו תכנים שמראש תוכננו כך שיתאימו לקהל הזה. הדמויות היו מגוונות – בנים, בנות, חילונים ודתיים. רצינו שיהיה הכול מהכול.
בסדרה "קבוצת פנדל" יש דתיים, ובסדרה של "מופרעים עם קבלות" לא הלכנו על לבוש חשוף מידי עבור הדמות הנשית, למרות שחשבנו על זה. היא אמנם לא הייתה לבושה בלבוש צנוע, אך גם לא באופן פרובוקטיבי מידי.
האם החוברות קיבלו ביקורת בתקופה שיצאו?
איתי: תמיד יהיו ביקורות בארץ כלפי התחום הזה. אני רק יכול לומר שאם הייתה יותר תמיכה בקהילת חובבי הקומיקס בארץ – אז מצבנו היה טוב. התמיכה שציפיתי שתהיה – לא הייתה. אני חושב שבאופן כללי יש ביקורת חריפה יותר מהקהל הישראלי.
היה קשה להחזיק בתחום?
איתי: אני חושב שעדיין קשה, לכל מי שעושה קומיקס.
זה נכון. לי מרגיש שהקהילה בארץ קיימת, אך מפוזרת מאוד. האם ניסיתם למכור את הזכויות על הסדרות לחו"ל או לתרגם אותן?
איתי: אחת המטרות שלי הייתה לא לפנות רק לקהל הקומיקס בארץ, אלא גם לקהל בחו"ל. הקהל הישראלי צרך את הקומיקס שלי באופן מצומצם מאוד. אולם הרעיון היה קודם לכוון יותר עבור הקהל המקומי ולהצליח כאן, ורק אז לנסות לכוון לחו"ל.
במשך התקופה בה חוברת "שלגי קומיקס" הופצו – האם הייתה תקופה "חזקה"?
איתי: הייתה, כמובן. היו ילדים ששלחו לי הודעות ותמונות למייל והיו תגובות בפייסבוק, אבל זה פשוט לא היה מספיק. היתרון שהיה לי הוא שהחוברות שלנו הופצו לכל מקום בארץ – בסופר, בקיוסקים וכמעט בכל מקום, אבל בגלל חוסר ההתלהבות כלפי תחום הקומיקס, וכי לא מספיק דיברו על כך בקהילה – זה לא החזיק.
אתן לך דוגמה: הייתה לנו סדרת קומיקס על כדורגל שנקראה "קבוצת פנדל", מאת אלון רותם וולדיק סנדלר. היא לא התקבלה טוב בקרב קהל קוראי הקומיקס, למרות שהייתה טובה. הסיבה שנוצרה הייתה בשביל לפנות לילדים ולמשוך את הקהל הצעיר.
כשהיינו בפסטיבל הקומיקס בקניון חיפה, הגיעו הורים עם ילדים שבאו לקנות קומיקס, וגם כאלה שסתם עברו. בין הילדים שעברו בזלזול על חוברות הקומיקס, היו גם אלו שעצרו והתלהבו מהקומיקס "קבוצת פנדל" וקנו אותו. הם אפילו אמרו לי בפנים "אנחנו לא אוהבים קומיקס", אבל בשנייה שהראיתי להם את "קבוצת פנדל" והם דפדפו קצת ובהו, הם מיד ביקשו מהוריהם לרכוש את החוברת, והמכירות היו לא רעות כלל.
אז אין סיבה מיוחדת לנפילה. כמו תמיד, הנפילה היא בעיקר בגלל חוסר ביקוש מהקהל.
איתי: חוסר ביקוש מהקהל ואולי גם חוסר שיווק נכון.
איך הרגשת כשהכול נגמר?
איתי: כשהבנו שהגיע הזמן לעצור זה היה מאכזב ועצוב מאוד, כי בהחלט ראינו את עצמנו ממשיכים וגדלים כהוצאת קומיקס ישראלית. התכנון כרגע הוא לנסות שוב – אך בצורה שקולה.
האם היה שלב שניסית ליצור שת"פים עם מוסדות מסוימים בשביל להמשיך את קונספט חוברות הקומיקס?
איתי: לא היו שותפים שרצו לקחת בזה חלק.
מה היה חלקך האמנותי ביצירת הכותרים השונים?
איתי: במהותי, למדתי תקשורת וקולנוע. למדתי עריכת תסריט – וגם זה היה חלק ממה שעשיתי. כל הסדרות שיצאו בשלגי קומיקס היו סדרות שאני יצרתי. לדוגמה, "קבוצת פנדל" – אני בניתי את סיפור המסגרת, תכננתי הכול והעברתי לתסריטאי. סדרות אחרות תכננתי ומסרתי ליוצרים, והיו סדרות שאפילו כתבתי בעצמי.
בכל מצב – כל תסריט עבר דרכי, ועל כל דבר עברתי לפני שיצא.
אז ממש עשית הכול שם.
איתי: יותר מזה – בניתי ליין. ארגנתי קהילת ציירים עם רעיון מסגרת, אבל בסוף הכול התמוסס. עד היום קיימות אצלי ארבע סדרות עם תסריט מוכן לחוברות קומיקס שבסוף לא הוצאנו.
היית רוצה ליצור מהסדרות האלו קומיקס בעתיד, או שזה כבר לא על הפרק? אולי אפילו להעלות אותן לרשת?
איתי: תפסת אותי. אני מתכנן להעלות הכול למכירה דיגיטלית, וגם להפוך את האתר שלי למקום בו סדרות הקומיקס שלי ושל יוצרים אחרים יימכרו באופן דיגיטלי. תכננתי לעשות את זה כבר קודם, אבל בגלל המצב, אני כבר שנתיים במילואים ואני לא חושב שזה יקרה בשנת 2025. אני צריך שהמצב יהיה טוב ואידיאלי בשביל לעשות את זה.
מה אתה חושב שיכולת לעשות אחרת?
איתי: אני חושב שאם הייתי לומד קצת יותר שיווק אולי הייתי מרוויח יותר טוב, כמו בכל תחום, בלי קשר לקומיקס או לא. לדוגמה, ספרים – כל אחד יכול להוציא ספר, אבל אם הוא בחנות ואף אחד לא קונה אותו – אז מה הטעם? אני מאמין בוודאות שאם הייתי משווק יותר טוב – אולי הייתי במקום אחר עכשיו.
מה לדעתך חסר היום בשוק הקומיקס הישראלי בשביל שיצליח?
איתי: אני חושב שהבעיה המרכזית בשוק הקומיקס כיום היא שתחום הקומיקס לא מושרש בתרבות שלנו באופן מלא – מתוך הרבה מאוד סיבות, אבל בעיקר מתוך הגישה שקומיקס הוא מדיום פחות טוב מספרים, ולכן הוא גם מקבל פחות במה.
שיהיה לך הרבה בהצלחה, איתי. אני מאוד שמחה שיצא לי לדבר איתך. מילות סיכום?
איתי: בהצלחה לכולנו! אני מקווה שתחום הקומיקס בישראל יגדל ויתפתח!
אנו מאחלים לאיתי ולהוצאת "שלגי קומיקס" לשוב אל שוק הקומיקס הישראלי ולשגשג, וכמובן מודים לו על כך שלקח ולוקח חלק היסטורי בתרבות הקומיקס הישראלית.👑 אנו נעדכן ונתמוך בכל התפתחות עתידית של הוצאת "שלגי קומיקס" וכבר לא יכולים לחכות לקאמבק – מודפס או דיגיטלי.
לעדכונים נוספים, עקבו אחר הרשתות החברתיות של הוצאת שלגי:
STAY ISRATUNED💙






אני עבדתי עם אורי שלגי ורמדור מתישהו ובשנות השמונים ציירתי בן היתר שערים לסידרת ספרונים על כדורגל, זוכרים? אני לא מוצא דוגמאות בארכיון שלי אבל כמובן זה היה לפמי המחשבים. בהצלחה איתי!!
https://www.no-666
אבי כץ -צייר העבר והעתיד – המולטי יקום של אלי אשד
0524853686